Lucie Mokrošová, zakladatelka značky Skandaal, přetvořila svou vášeň pro módu a odvahu zkoušet nové věci do unikátní tvorby kožených harnessů, které balancují na hraně elegance a provokace. Její výrobky jsou posledním dílkem, který dotváří outfit, a značka si klade za cíl pomoci nositelům vyjádřit svou jedinečnost. V rozhovoru s námi Lucie otevřeně mluví o své cestě, filozofii značky a výzvách, které s sebou přináší módní podnikání.
Rozhovor – značka Skandaal
Co Vás inspirovalo k založení značky Skandaal? Byla za tím nějaká hlubší myšlenka?
Už dlouho jsem chtěla založit vlastní značku, ale neměla jsem jasnou představu, na jaký produkt by se měla zaměřit. Věděla jsem, že v módním průmyslu vzniká spousta nových značek, ale chtěla jsem vytvořit něco opravdu svého. Můj bývalý přítel jednou hledal kožené harnessy, ale nikde je pořádně nenašel. A protože ráda skáču do věcí po hlavě, koupila jsem si kurz zpracování kůže a pustila se do toho naplno. Jediná změna byla, že jsem upravila původně erotické harnessy do podoby, která je nositelná i v běžném životě.


Měla jste k módě vždycky blízko? Nebo vás móda zaujala až později?
K módě jsem měla blízko už od dětství. Moje mamka studovala oděvní školu a šila nám oblečení. Jako malá jsem si prohlížela časopisy Burda, mamka mi šila oblečky na panenky a já si navrhovala šatičky. Chtěla jsem jít na střední oděvní školu, ale nakonec jsem zvolila něco „praktičtějšího“.
Byly při zakládání značky Skandaal nějaké komplikace nebo překážky, na které si dodnes vzpomínáte?
Překážky jako takové asi ne, ale první rok byl opravdu náročný. Hodně jsem se plácala, měla problém přijímat konstruktivní kritiku a občas jsem nevěděla, co dělat dál. Naštěstí mi spousta lidí pomohla, za což jsem jim nesmírně vděčná. Každý den byl výzvou. Ráno jsem se budila nervózní, ale večer jsem šla spát s pocitem, že jsem zvládla další krok a získala nové zkušenosti. Skandaal mě posouvá dál, nejen profesně, ale i osobnostně.
Co stojí za filozofií Vaší značky Skandaal? Co chcete svými výrobky vyjádřit?
Filozofie Skandaalu je založená na tom, že kožené harnessy jsou posledním dílkem skládačky – tím, co pozvedne celý outfit. Chci, aby pomáhaly ženám vyjádřit ženskost a mužům jejich mužnost. Miluju, když vidím muže nosit mé harnessy. Je to o odvaze projevit svoji osobnost skrze módní doplněk.


Kožené harnessy jsou poslední dobou trendy, ale stále jsou lidé, kteří je považují za BDSM doplněk. Setkáváte se s negativními reakcemi nebo poznámkami z této strany?
Kdybych dostala 50 korun za každou takovou poznámku, už bych byla bohatá. Samozřejmě se s tím setkávám, ale když jsem začínala, věděla jsem, že mě čeká i edukace lidí. Snažila jsem se hned od začátku kombinovat mé nejjednodušší modely s oblečením, které má každá žena ve skříni – s košilí nebo úpletovými šaty – a ukazovat, že to není jen pro „postelové hrátky“. Občas si někdo objedná harness přímo na intimní chvíle, ale těch zakázek už tolik není. Jsem ráda, že moje vysvětlování zabírá a zákazníci dnes vědí, co od Skandaalu čekat.
Máte v plánu pracovat i s jinými materiály než s kůží?
Určitě zůstanu u kůže, ale módní trendy se mění rychle. Ráda bych zkusila třeba šaty nebo různé kombinace. Například jsem zkombinovala kůži s folklorními motivy na stuhách a na jižní Moravě to mělo velký úspěch. Ráda experimentuji a hledám nové možnosti.
Máte nějaké aktivity, které vám pomáhají odreagovat se od práce?
Bohužel docela dost trpím na overthinking, takže tyhle aktivity mi pomáhají utřídit myšlenky a vyseparovat ty dobré od špatných. Úplně si vypnu hlavu a cítím, že pak můžu zase tvořit. Nejraději chodím do hor, věnuji se wakeboardingu nebo jezdím na koni. Beskydy jsou vlastně takový můj safe space, neumím si představit že bych nežila poblíž. Tyhle činnosti mi pomáhají srovnat si všechno v hlavě.
Máte nějakou vysněnou spolupráci? Nebo s kým byste ráda spolupracovala?
Už jsem měla několik spoluprací, které mi daly hodně zkušeností. Například díky designerovi Pavlu Jevulovi a City Fashion Show jsem se dostala do zákulisí módních přehlídek. Naučila jsem se, jak to tam chodí, co všechno to obnáší, a za to jsem mu moc vděčná. Momentálně spolupracuji na kolekci se značkou SA/KO, což je projekt, na který se Ostrava může těšit.
Také mi byla nabídnuta spolupráce s Miss Europe Continental, což by byla pro většinu značek skvělá příležitost. Zjistila jsem ale, že to není směr, kterým bych chtěla jít. Pokud jde o vysněnou spolupráci, tak jednoznačně Måneskin. Vidět moje harnessy na téhle kapele by byl splněný sen. Vím, že je to meta hodně vysoko, ale pro mě je to top, čeho bych chtěla dosáhnout.

Jak si představujete, že značka Skandaal bude vypadat v budoucnu? Máte nějakou vizi?
To je hodně náročná otázka. Samozřejmě nemůžu předpovídat, co se stane, ale mám určité krátkodobé i dlouhodobé plány. Co se týče blízké budoucnosti, chtěla bych zachovat současné produkty a možná je trochu protřídit. Zároveň si chci vytvořit vlastní kreativní hřiště, kde se budu moct soustředit na designovější kousky a experimentovat. Ráda bych pracovala s kůží ještě víc do hloubky a vytvářela unikátní kousky, které nebudou určené pro masový trh, ale spíš jako limitované edice.
Jsou nějací návrháři, kteří vás inspirují?
Jako malá jsem sledovala pořad Móda, Extravagance, Manýry a tam často vystupovali designéři jako Galliano nebo Vivienne Westwood. I dnes se na jejich práci občas podívám, ale oni jsou hodně extravagantní, což není úplně můj styl. Poslední dobou mě hodně inspirují přehlídky Gucciho. Líbí se mi jejich minimalistická elegance, která je úplně jiná než třeba Balenciaga. Ta je podle mě spíš tragikomická.
Na závěr bych se zeptal, co byste poradila lidem, kteří chtějí začít? Co je dle vás důležité?
Vím, že to zní jako klišé, ale být sám sebou je nejdůležitější. Individualita je to, co vás odlišuje a díky čemu můžete vyniknout. Sama jsem s tím bojovala – ptala jsem se okolí, jestli je tenhle post dobrý, jestli to nebude trapné, jestli to lidi pochopí. A pak jsem si uvědomila, že nikdo jiný nemůže rozhodnout, jestli je to správně nebo špatně. Šla jsem svou cestou a zpětně vidím, že to byla ta správná volba.Další věc je prostě začít. Jednou byste si mohli vyčítat, že jste měli příležitost, prostor i finance, ale nešli jste do toho. Nejhorší je pak litovat, že jste to ani nezkusili. Prostě se toho nebojte, protože nikdy není pozdě.