Balenciaga – Co se stane, když stoletá značka haute couture přejde od ladných siluet ke kabelkám v IKEA stylu za 30 tisíc a modelům, co vypadají jako pošlapané v bahně? Vítejte ve světě Balenciagy, kde se luxusní móda střetává s internetovou kulturou. Od legendárního Cristóbala Balenciagy a jeho preciznosti, až po do očí bijící styl Demny Gvasalii, který někteří nazývají dokonce spíš jako sociální experiment, než jen obyčejnou módu.
Ikona nadčasové elegance
Balenciaga byla založena ve Španělsku roku 1917, mistrem tzv. “haute couture” – Cristóbal Balenciaga. Nebyl to jen tak ledajaký módní návrhář, byl to návrhář s velkým N, který byl brán jeho současníky, jako třeba Dior, za naprostou špičku ve svém oboru a pro mnohé také jako nejvlivnější couturier v historii.
“Je to jediný courtier v pravém slova smyslu. Ostatní jsou jednoduše pouze módní návrháři.”
– Coco Chanel
Cristóbal měl jedinečnou schopnost přetvářet látku na umělecké dílo. Jeho návrhy nebyly o hlasitých barvách, ani o přehnaných dekoracích – vytvářel eleganci z jednoduchosti, siluetě a nechával tvar mluvit za vše. Každá jeho technika byla naprosto precizní a perfektní. Jeho výtvory jako například všemi známý “Cocoon coat”, nebo “Balloon dress” vypadaly, jako něco co na trhu nikdo nikdy předtím nevytvořil. Představte si jej jako architekta špičkové módy.


Zánik a opětovný vznik značky Balenciaga
V roce 1968 Cristóbal ze společnosti odešel a tím bohužel značka Balenciaga postupně vymizela. Až do roku 1997 společnost ležela pod kobercem, ale mladý návrhář jménem Nicolas Ghesquière značku Balenciaga doslova vzkřísil z mrtvých a udělal z ní něco avant-gardního. Značku, kterou potřebovaly nosit celebrity a lidé zaujatí světem módy. Vzal si základní kostru toho, co dělal Cristóbal a naskládal na to svou vlastní vrstvu futurismu a punku, což s lidmi na počátku 21. století výrazně rezonovalo.

Jeden z nejvíce legendárních kousků byl “Moto Bag”, který v době kdy vznikl nosila téměř každá americká celebrita a byl to masivní hit. Ghesquièrova Balenciaga nebyla už jenom o modelech na runway, ale stala se z něj více streetwearová high fashion značka, tak jak jí známe dodnes.
Zvrat v roce 2015 až po současnost.
Demna Gvasalia, známý skrz jeho zvláštní designy u značky Vetements, byl velmi nečekaným výběrem pro značku Balenciaga. A to je přesně moment, kdy se značka Balenciaga dostává na hranu módy a pomalu začíná mít svůj vlastní výrazný kulturní názor.
Přesto že některé kolekce jsou záměrně ironické a hrající si s absurditou high fashion módy, tak Demna posunul značku Balenciaga do bizárního internetového memu, který boří všechny bariéry mezi módou, světa internetu a satiry. Vytvořil vše od platformových Crocsů, které stojí deseti tisíce, tašky v IKEA stylu za více než 50 tis. Kč, až po roztrhané a zablácené boty či dřeváky za více než 30 tis. Kč.

Balenciaga čelí také kontroverzím na sociálních sítích – jednou z těch největších byla kauza Listopadu roku 2022, kde v reklamní kampani značky byly vyobrazeny děti držící medvídky s oblečky připomínajícími BDSM postroje. Zároveň byl na snímcích ukázaný dokument, který odkazoval na případ Nejvyššího soudu USA týkající se dětské pornografie. Ačkoliv se může zdát, že toto by značce uškodilo, právě naopak. Značka začala být stále víc a víc relevantní. Přehlídky designera Demny ukazují na jeho postoje k společnosti – jako byl například jeho zasazení módní přehlídky do bahna, aby okomentoval to, jak “špinavý” a nepředvídatelný je dnešní svět.
Je možné, že je tohle vše opravdu myšleno vážně, nebo je to jen opravdu povedený sociální experiment, který se snaží zjistit, kam jsou až lidi schopní zajít? Názor si udělejte sami.