luděk Šmehlík,bruttart,návrhář,sako studio,fa fashionable

Luděk Šmehlík – Česká móda má šanci prorazit za hranice. Přehlídka je pro mě komplexní audiovizuální zážitek

Luděk Šmehlík

výrazná osobnost české módní scény, která zůstává věrná svému rodnému regionu. Jako zakladatel agentury FA FASHIONABLE, zakladatel magazínu WARD, kreativní ředitel značky SA|KO vytváří nejen výrazné módní kolekce, ale i velkolepé přehlídky a kampaně propojující talentované tvůrce z různých kulturních oborů. Jeho práce pro Českou televizi Ostrava, stylingy pro Miss Czech Republic nebo přednášky na workshopech dokazují, že móda pro něj není jen estetika, ale i prostředek komunikace a vzdělávání. Vymezuje se vůči slepému následování trendů a cíleně usiluje o návrat elegance a autenticity do ženského šatníku.

Luděk Šmehlík - portrét
zdroj: Luděk Šmehlík
Co považujete za svůj dosavadní největší profesní úspěch a jaké jsou vaše sny pro budoucnost české módy a vaší role v ní?

Nerad bych definoval jednu zakázku, klienta nebo konkrétní činnost jako svůj největší úspěch. Má práce, byť mnohdy náročná, mě vesměs baví ve všech ohledech. Vnímám to jako cestu, na které někdy odbočím a která se sama klikatí různými směry.

Začal jsem módními přehlídkami, pokračoval k focení, přes správu sociálních sítí a tvorbu marketingových strategií, módní glosátorství, práci v televizi, hudební videoklipy, personální styling, přednášky a mentoring, a teď se prokousávám řemeslnou činností a vracím se zpátky k přehlídkám. Akorát pro změnu k vlastním. Věřím, že člověk nemůže sedět na dvou židlích najednou, alespoň ne dlouho, a proto se co nejvíce snažím ve všech rozdílných činnostech zůstat stále věrný módě, fashion segmentu a oblékání. Konkrétní sny už asi nemám, jen dělám, co mě naplňuje, a to s nejlepším svědomím a vědomím.

Co konkrétně vám chybělo na trhu s elegantním dámským oblečením a jakou mezeru zaplňuje SA|KO studio?

Pokud pomineme autorskou, krejčovskou tvorbu na míru, mnohdy je velmi těžké v běžné konfekci najít elegantní ženskou módu při zachování standardu kvality. Prvním impulsem bylo, když jsem v obchodech delší dobu nemohl pořídit pro své klientky klasické, univerzální, kvalitně zpracované pouzdrové šaty z materiálu, který vydrží léta. Zkrátka nadčasový, udržitelný kousek. Od dob, kdy na trhu skončila značka Pietro Filipi, jsem tento segment oblečení začal na trhu silně postrádat. A tehdy se zrodila myšlenka na založení vlastní značky.

Reklamní Banner 1
Reklama
Luděk Šmehlík - SAKO Studio
zdroj: Luděk Šmehlík
Luděk Šmehlík - SAKO Studio
zdroj: Luděk Šmehlík
Co představuje největší výzvu při stylingu osobností pro odlišné formáty České televize, jako je například Dobré ráno?

Práce pro televizi je velmi specifická. Každý pořad má vlastní vizuální identitu a formát, který je potřeba dodržovat. Každý dramaturg a režisér má mnohdy jinou představu, jak má oblečení na účinkujících působit na diváka a jaké v něm má vyvolávat pocity. Mnohdy se ani nezohledňují aktuální módní trendy.

Navíc, pokud jde o pořad Dobré ráno, který je vysílán živě, je třeba také pracovat s tím, aby se moderátor cítil po celou dobu vysílání komfortně a pohodlně. Přeci jen v živém vysílání je potřeba se soustředit na mnohem více faktorů než jen to, zda sukně není příliš krátká nebo nás při pohybu netáhne košile v podpaží. Na obraze se obecně také hodně pracuje s technikáliemi, jako jsou světla a kamera, kdy je třeba se některým náležitostem, jako jsou mimo jiné drobné vzory, raději zcela vyhnout. Jsou to spíše kostýmy než stylingy.

luděk Šmehlík,bruttart,návrhář,sako studio,fa fashionable
zdroj: Luděk Šmehlík
Která oblast služeb FA FASHIONABLE vám osobně přináší největší tvůrčí uspokojení a proč?

Asi má pozice kreativního ředitele, kdy se mohu realizovat a nabízet našim klientům můj osobitý rukopis do jejich výstupů a materiálů. Ať už se jedná o brandové kampaně, nebo obsah na sociální sítě. Zde se mohu nejvíce vyjádřit a tato činnost mě baví. Naopak nejméně rád mám administrativu v pozici ředitele a majitele agentury, ale ke správnému fungování firmy to zkrátka patří 😀.

Které klíčové prvky z vaší stylistické praxe jste promítl do kolekce DECADE a jaké jsou vize pro budoucí směřování SA|KO?

Kolekce DE|CADE byla ztělesněním módních prvků a aplikací, které já osobně považuji za nejvíce lichotivé pro ženy a jsou souhrnem mých deseti let působení v módním průmyslu. Dávám důraz na siluetu pasu a tradiční střihy v moderním pojetí. V tomto duchu se bude nést i naše nově připravovaná kolekce NEW|CLASS, která definici naší tvorby posune zase o kousek dále. K představení dojde na naší první autorské přehlídce v Dolní oblasti v Ostravě, která se bude konat 12. 9. 2025. Půjde o velkou show spojenou i s navazující afterparty v ikonických industriálních prostorách Vítkovic a jsem přesvědčený, že to diváky opravdu nadchne. Navíc v programu chystáme ne jedno překvapení.

Reklamní Banner 2
Reklama
luděk Šmehlík,bruttart,návrhář,sako studio,fa fashionable
zdroj: Luděk Šmehlík
Co pro vás znamená spolupráce s Miss Czech Republic? Co jste si z této zkušenosti odnesl a jaký je váš přístup ke stylingu finalistek?

Spolupráci s Miss Czech Republic považuji za velmi radostnou záležitost. Je to srdcovka. Není to ale žádná legrace – jedná se nejen o profesní výzvu, ale i obrovskou čest a odpovědnost. Je to nejprestižnější soutěž krásy v České republice, která propojuje krásu, charisma a osobní příběhy výjimečných mladých žen. Jako stylista mám možnost být součástí jejich cesty, podpořit je v sebevědomém vystupování a pomoci jim najít vlastní styl, který bude ladit s jejich osobností i celkovým konceptem daného ročníku.

Je to intenzivní, ale velmi obohacující zkušenost. Naučil jsem se lépe naslouchat, vnímat detail a přemýšlet o stylu jako o nástroji vyjádření, nikoliv jen o vizuální stránce. Prezidentka soutěže Taťána Makarenko je opravdovým lídrem a špičkou v oblasti soutěží krásy, a právě díky ní Česká republika posílá letos šestici dívek na největší světové soutěže krásy, aby hrdě reprezentovaly naši zemi. Jen vzpomeňte na předloňskou vítězku Krystýnu Pyszkovou, která loni vyhrála Miss World. Jde mi z toho až husí kůže, a navíc já teď mohu být toho všeho součástí. Koncem měsíce letím na finále Miss World do Indie podpořit naši loňskou vítězku Adélku Štroffekovou a nesmírně si toho považuji.

A co se příprav stylingu týče – zakládám si na tom, aby každá finalistka působila přirozeně, sebevědomě a zároveň reprezentativně. Styling nevnímám jako převlek, ale jako prostředek zvýraznění individuality a předností každé dívky. Vycházím z jejich osobnosti, typu krásy, barevné typologie a přirozeného pohybu.

luděk Šmehlík,bruttart,návrhář,sako studio,fa fashionable
zdroj: Luděk Šmehlík
luděk Šmehlík,bruttart,návrhář,sako studio,fa fashionable
zdroj: Luděk Šmehlík
Co vás inspiruje na práci s mladými návrháři a jakou radu byste jim dal pro úspěch v módním průmyslu?

Líbí se mi jejich bezprostřednost, drzost a také nízký pud sebezáchovy 😀. Mají drive, mají energii, což se už o mnohých z nás říci nedá. Přeci jen je to nerozvážné mládí svým způsobem kouzelné, inspirativní a až přitažlivé. Za sebe bych jim doporučil nikdy se nevzdávat. Je velmi důležité věřit v sebe sama a své vize a nenechat se odradit prvním, druhým ani třetím nezdarem. Každý z nás dělá chyby a čas od času má pocit, že se ocitá zase na začátku.

Reklamní Banner 3
Reklama
Kde vidíte největší potenciál pro růst české módy a co by jí pomohlo k dalšímu rozkvětu?

Právě v mladých lidech. Současná scéna mladých módních tvůrců je plná skrytých talentů a připravena prorazit i za hranicemi České republiky. Odmala svět vnímají velmi progresivně a globálně. Mají silnější schopnost adaptace na stále rychleji se vyvíjející trendy a technologie. K jejich rozkvětu stačí jen to, aby jim naše generace více naslouchala, předávala zkušenosti a všemi dostupnými prostředky je podporovala. Já osobně jsem nadšený, že veletrh Styl&Kabo například obnovil prestižní soutěž pro mladé návrháře Young Top Style Designer, a byl bych pro vytvoření více příležitostí, kde se mohou právě tyto mladé tváře projevit a ukázat, co v nich je.

Co podle vás dělá z módní přehlídky událost, na kterou lidé nezapomenou?

Podle mě by přehlídka neměla být jen o oblečení a modelkách. Věřím, že přehlídku lze pojmout jako komplexní audiovizuální zážitek. Pomocí světel, výpravy, hudby a nejrůznějších moderních efektů lze stimulovat co nejvíce smyslů a podpořit tak celkový dojem z představení nové kolekce.

Reklamní Banner 4
Reklama

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *