Pop Smoke Photoshoot, New York, Usa 06 Feb 2020

Streetwear vs High Fashion – kdy končí ulice a začíná luxus?

V dnešní době je složité rozpoznat, zda se u oblečení jedná o high fashion, či streetwearovou značku – zkrátka ta hranice je tak tenká, že je téměř nerozlišitelná. Vše se to posunulo nejen kvůli stylu, ale také kvůli kultury kolem nás – ať už vliv hiphopu, rapové scény, tak i pop kultury, nebo třeba filmové scény, video hry nebo celkově sociálních sítí.

Zrod streetwearu a high fashionu

Streetwear začal vznikat na přelomu 70. a 80. let jako projev mnoha subkultur – hlavními skateboarding, surfing, punk, hip-hop/rap. Ať už to byly volná trička nebo mikiny s grafikou, u které můžeme znát značku Stussy, která byla jednou z prvních co tento styl přivedla. Dál tady patřily teplákové soupravy, volné kalhoty, výrazné doplňky nebo velká loga na oblečení. Skateboard a punk scéna měli spousty prvků rebelství a individuality, takže se neurčovalo jen to co nosit, ale jak se definoval.

Reklamní Banner 1
Reklama

High fashion na druhou stranu, vzniká na úplně jiném místě a za úplně jiných podmínek než streetwear. Kořeny sahají až do 19. století, kdy Charles Frederick Worth, který je považován za prvního haute couture návrháře, otevřel svůj první módní dům v Paříži. Odlišoval se tím, že šlo o ručně vyráběné kousky na míru s exkluzivním designem, často prodávané pouze pro určenou klientelu.

Highxtar Esta El Streetwear Pasado De Moda 1
i
zdroj: Monster Journal

Jak se navzájem ovlivnily?

Ačkoliv se to nemusí zdát, high fashion a streetwear se začal ovlivňovat již v 90. letech, kdy luxusní módní domy rozpoznaly poprvé vliv, který mají na hudební scénu, zejména rap či hip-hop, a tím pádem i street komunitu. Mezitím se streetwear zároveň ovlivňoval high fashionem, kde rappeři a hiphopeři popularizovali značky jako Gucci nebo Louis Vuitton. Všechno se to pomalu ale jistě nabalovalo a obrovský boom pak přinesla kolaborace mezi značkami Supreme a právě Louis Vuitton, která posunula hranici mezi streetem a luxusem do úplně nových sfér. Den, kdy luxusní známá značka známá pro své sofistikované kabelky a tradiční monogramem, najednou spojila síly se streetwearovou legendou. Toto vyvolalo další kolaborace jako například mezi Gucci a Adidas nebo Balenciaga a Crocs.

Reklamní Banner 2
Reklama

Tento vliv připomíná také to, že streetwear a high fashion nejsou až tak oddělené světy, ale ruku v ruce jdoucí móda. Streetwear ovlivnil high fashion v tom, že jej naučil větší uvolněnosti a důrazu na individualitu – oversize střihy, jednoduchá loga na oblečení. Naopak high fashion naučil streetwear přetvořit běžné kousky na něco exkluzivního a luxusního, co cílí na určitý segment trhu.

Kdy tedy končí ulice a kdy začíná luxus?

Když se podíváme na street wear a high fashion, jako první k nám příjde cenovka. Původně byl street wear dostupný pro široké publikum, kde si mladí lidé mohli dovolit basic trika, mikiny, kalhoty a další kousky z šatníku. Dnes už to tak jednoduché není. Cenovka streetwearu se díky vlivu luxusních značek a kolaborací vyšplhala do astronomických výšin. Kousky, které původně vznikaly jako cenově dostupné oblečení pro mladé lidi, se dnes prodávají za tisíce dolarů.

Reklamní Banner 3
Reklama
59f8cc06ae0098a4b56c1b4c7f17608f
i
zdroj: Widewalls

To však neznamená, že by si streetwear zachoval jen svou exkluzivitu – právě naopak. Jeho kouzlo tkví v tom, že se pohybuje na hranici mezi dostupností a luxusem, mezi každodenním nošením a sběratelskými kousky. Tato rozpolcenost z něj dělá něco unikátního, co láká široké spektrum lidí.

Na otázku, kde přesně končí ulice a začíná luxus, ale stále nelze jednoznačně odpovědět. Hranice mezi těmito dvěma světy je dnes více než kdy dřív rozmazaná, a možná právě v tom spočívá jejich síla. Streetwear a high fashion se navzájem inspirují, překračují vlastní limity a posouvají definici módy do neustále nových dimenzí. Ať už jde o mladé kreativce z ulice, nebo uznávané návrháře světových módních domů, výsledkem je fúze, která bourá staré stereotypy a vytváří zcela nové příběhy. Možná tedy nejde o to, kde jeden svět končí a druhý začíná, ale o to, jak se tyto světy mohou nadále vzájemně doplňovat a posouvat hranice módy jako celku.

Reklamní Banner 4
Reklama

Reklamní Banner 5
Reklama

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *