V dnešní době je složité rozpoznat, zda se u oblečení jedná o high fashion, či streetwearovou značku – zkrátka ta hranice je tak tenká, že je téměř nerozlišitelná. Vše se to posunulo nejen kvůli stylu, ale také kvůli kultury kolem nás – ať už vliv hiphopu, rapové scény, tak i pop kultury, nebo třeba filmové scény, video hry nebo celkově sociálních sítí.
Zrod streetwearu a high fashionu
Streetwear začal vznikat na přelomu 70. a 80. let jako projev mnoha subkultur – hlavními skateboarding, surfing, punk, hip-hop/rap. Ať už to byly volná trička nebo mikiny s grafikou, u které můžeme znát značku Stussy, která byla jednou z prvních co tento styl přivedla. Dál tady patřily teplákové soupravy, volné kalhoty, výrazné doplňky nebo velká loga na oblečení. Skateboard a punk scéna měli spousty prvků rebelství a individuality, takže se neurčovalo jen to co nosit, ale jak se definoval.
High fashion na druhou stranu, vzniká na úplně jiném místě a za úplně jiných podmínek než streetwear. Kořeny sahají až do 19. století, kdy Charles Frederick Worth, který je považován za prvního haute couture návrháře, otevřel svůj první módní dům v Paříži. Odlišoval se tím, že šlo o ručně vyráběné kousky na míru s exkluzivním designem, často prodávané pouze pro určenou klientelu.

Jak se navzájem ovlivnily?
Ačkoliv se to nemusí zdát, high fashion a streetwear se začal ovlivňovat již v 90. letech, kdy luxusní módní domy rozpoznaly poprvé vliv, který mají na hudební scénu, zejména rap či hip-hop, a tím pádem i street komunitu. Mezitím se streetwear zároveň ovlivňoval high fashionem, kde rappeři a hiphopeři popularizovali značky jako Gucci nebo Louis Vuitton. Všechno se to pomalu ale jistě nabalovalo a obrovský boom pak přinesla kolaborace mezi značkami Supreme a právě Louis Vuitton, která posunula hranici mezi streetem a luxusem do úplně nových sfér. Den, kdy luxusní známá značka známá pro své sofistikované kabelky a tradiční monogramem, najednou spojila síly se streetwearovou legendou. Toto vyvolalo další kolaborace jako například mezi Gucci a Adidas nebo Balenciaga a Crocs.
Tento vliv připomíná také to, že streetwear a high fashion nejsou až tak oddělené světy, ale ruku v ruce jdoucí móda. Streetwear ovlivnil high fashion v tom, že jej naučil větší uvolněnosti a důrazu na individualitu – oversize střihy, jednoduchá loga na oblečení. Naopak high fashion naučil streetwear přetvořit běžné kousky na něco exkluzivního a luxusního, co cílí na určitý segment trhu.
Kdy tedy končí ulice a kdy začíná luxus?
Když se podíváme na street wear a high fashion, jako první k nám příjde cenovka. Původně byl street wear dostupný pro široké publikum, kde si mladí lidé mohli dovolit basic trika, mikiny, kalhoty a další kousky z šatníku. Dnes už to tak jednoduché není. Cenovka streetwearu se díky vlivu luxusních značek a kolaborací vyšplhala do astronomických výšin. Kousky, které původně vznikaly jako cenově dostupné oblečení pro mladé lidi, se dnes prodávají za tisíce dolarů.

To však neznamená, že by si streetwear zachoval jen svou exkluzivitu – právě naopak. Jeho kouzlo tkví v tom, že se pohybuje na hranici mezi dostupností a luxusem, mezi každodenním nošením a sběratelskými kousky. Tato rozpolcenost z něj dělá něco unikátního, co láká široké spektrum lidí.
Na otázku, kde přesně končí ulice a začíná luxus, ale stále nelze jednoznačně odpovědět. Hranice mezi těmito dvěma světy je dnes více než kdy dřív rozmazaná, a možná právě v tom spočívá jejich síla. Streetwear a high fashion se navzájem inspirují, překračují vlastní limity a posouvají definici módy do neustále nových dimenzí. Ať už jde o mladé kreativce z ulice, nebo uznávané návrháře světových módních domů, výsledkem je fúze, která bourá staré stereotypy a vytváří zcela nové příběhy. Možná tedy nejde o to, kde jeden svět končí a druhý začíná, ale o to, jak se tyto světy mohou nadále vzájemně doplňovat a posouvat hranice módy jako celku.